Electronic Beats Hungary

A lifestyle jelszavak, amik ösvényt vágnak 2022-be

Már csaknem két éve tart az “új normális” életünk, ami rengeteg életmódbeli változást hozott. Végre teljesen legális melegítőben menni bárhova, a Lidl lenyomta az Aldit ruhák terén, és mostanra csak a legerősebbek tudták megállni, hogy ne regisztráljanak TikTokra. Nyugi, mi is az arcunkat kaparjuk, ha meglátunk még egy motivációs naptárat, ezért ebben a cikkben nem 2021 múló szeszélyeire fókuszálunk, sokkal inkább azokról a trendekről esik szó, amik végérvényesen megváltoztathatják az általunk ismert világot.

Kevesebb cucc, kevesebb gond

Mi másról is lenne szó, mint a kevesebb ruha és műanyag felhalmozásáról? 2020 elején sokan azt feltételezték, a személyes egészségünk veszélye elvonja majd a figyelmet a klímakatasztrófáról, de nem tévedhettek volna nagyobbat! Habár a karanténok alatt minden eddiginél többet vásároltunk és fogyasztottunk világszerte (stresszevés és arcmaszkok, my old friends), a járvány olyan dolgokra irányította a figyelmet, mint a veganizmus, kevesebb ételpazarlás, fenntartható divat és a túlturizmus kérdése.

A 21 és 30 év közötti britek negyede azt állítja, hogy a Covid-19 világjárvány vonzóbbá tette számukra a veganizmust; az élelmiszerboltok korlátozott elérhetősége arra sarkallt minket, hogy tudatosabban vásároljunk és törődjünk a készleteinkkel. Ami pedig a Földet illeti, talán nem haragszik, ha nem repülünk át rajta hetente kétszer – ez a gondolat pedig már a szívünknek kedves elektronikus zenei szcénában is megjelent a világszerte turnézó lemezlovasok kapcsán. 2021-ben ahelyett, hogy mit vásárolunk, arra helyeződött a hangsúly, hogy mit nem veszünk meg vagy hova nem megyünk – ebből a tudatosságból pedig van mit megőrizni a jövőre nézve.

“You do you”

2020-ban még azt hittük, a banánkenyér-sütésen túl nincs élet, 2021-ben viszont már tudjuk: tényleg mindent meg lehet tanulni a neten. A YouTube tutorialok örökké bűnös élvezetek maradnak (tudjuk, hogy te is csinálod!), a hibrid oktatásnak és a digitális masterclassoknak köszönhetően azonban nincs már többé kifogás, hogy miért nem kezdünk bele egy ezer éve halogatott hobbi megtanulásába.

A digitális oktatásnak a demokráciában is fontos szerepe is van ott, ahol a feltételek adottak: helytől, kortól, nemtől, vallási hovatartozástól függetlenül, a saját safe space-ünkben lényegesen olcsóbban juthatunk hozzá a tudáshoz, mint eddig bármikor.

Mentális egészség és body positivity

Nem kérdés, hogy rekordarányú szorongás, depresszió és magány uralkodik a világban, élén a milleniálokkal és Z-generációval – a félig karanténba zárt életünk pedig nem tette jobbá a helyzetet. Sőt, eszerint a felmérés szerint az Egyesült Államokban 2020-ban minden negyedik 18 és 24 év közötti fiatal felnőtt fontolgatta az öngyilkosságot.

Szerencsére a mentális egészség és a testképzavar már nem tabu többé, az ezzel kapcsolatos viták a közösségi médiának köszönhetően egyre nyitottabbak, kevésbé megbélyegzőek, a legnépszerűbb platformok is kezdenek nyíltan foglalkozni a problémával – az önszeretetet sulykoló posztokkal együtt pedig egyre több helyen találkozhattunk a toxikus pozitivitás fogalmával is.

A body positivity mozgalom jelszava, hogy minden testet ünnepelni kell – felmerül azonban a kérdés, hogy szólhat-e valójában az önelfogadásról egy olyan mozgalom, ami mások elfogadására támaszkodik? A legjobb az lenne, ha mindannyian egyetértenénk abban, hogy szépségünknek nem kell meghatároznia az értékünket; de

addig is örüljünk az előrelépésnek, hogy a social media és a reklámok egyre diverzebb testképet mutatnak, mert ez tényleg nagy dolog.

Ha csak egyvalamire ébredünk rá 2021-ben, legyen az a mentális és a fizikai egészségünk fontossága. Ha pedig úgy érzed, segítségre van szükséged, mindenképp kérd szakember segítségét vagy hívd az erre kijelölt segélyvonalakat!

Az anti-trend trend

Nem kell Z-generációsnak lenned ahhoz, hogy megkívánd a 2016 előtti időket: vagy így, vagy úgy, de biztosan te is megtaláltad a kedvenc elragadóan trendellenes trended a tavalyi évben. A TikTokot elárasztó wired earbuds aestethic szerint például a pár éve státuszszimbólumnak számító

vezeték nélküli Airpod már nem menő többé, a korábban bűncselekménnyel felérő Crocs papucsot a két éve tartó járványidőszak időtlen kúlságmérővé tette, a vinyleladások pedig újra az egekben.

Az antitrendek megjelenése teljesen természetes egy olyan korban, amikor a folyton többet akarás mantrája már maga a hétköznapiság, és jó üzenete is van az időtálló, használatra tervezett (esetleg már használt) fogyasztási cikkekkel – még akkor is, ha sokan csupán újabb reklámfogásként használják.

Cselekedj lokálisan!

2021-ben hozzászoktunk, hogy tényleg MINDEN házhoz jön 20 percen belül, egyre több a digitális nomád, és kevesebb az olyan cég, amely ne engedné a home office-t. Ezzel párhuzamosan a világjárvány viszont mindannyiunkat arra kényszerített, hogy a közvetlen környezetünkre fókuszáljunk, helyi termelők, hazai tehetségek, lokális vállalkozások támogatásától a belföldi látványosságokig. A Black Lives Matter sokakat inspirált, hogy afroamerikaiak és POC emberek tulajdonában lévő helyi vállalkozásokra tegyék le a voksukat, a járvány okozta gazdasági válság pedig olyan mozgalmakat indított el, mint a Small Business Weekend vagy ennek magyar megfelelője, a Vásárolj hazait!. A külföldi sajtó által “relocalization movement”-nek keresztelt, a nagyon közvetlen környezetünkben fellelhető erőforrásokra fókuszáló kezdeményezés tanulsága pedig véletlenül sem az, hogy antiszociálisnak lenni menő.

2021 lifestyle-jelszavai szerintünk: body positivity, mentális egészség, fenntarthatóság, safe space, digitális nomád, home office, lokális, támogatás, tudatosság. Évösszegzésként pedig, bármennyire is közhelyes, nem tudunk annál radikálisabbat mondani (kérni), mint hogy legyünk egymással kedvesek és figyeljünk egymásra. 2022-ben még ennél is jobban.

Tényleg.

Published December 28, 2021. Words by Solti Hanna.