Deutsche Telekom - erleben was verbindet
Electronic Beats Hungary

A hely, ahol a zenehallgatók csak idén 11 milliárd forinttal segítették fel a zenészeket a földről

A Bandcamp Friday jött, és győzött a koronavírus-járvány alatt.

Igazi fehérhollós sztori a Bandcampé, még Szilícium-völgyi mércével is. Sőt, csak azzal igazán: ennyire lassan kevés startup építette fel magát, cserébe lassan, de nyertek. Nagyot. Hitelességet és hálát a rajongóktól, amit köztudottan nehéz pénzért megvásárolni.

Ugyan sok zenebolt létezik az interneten, ahol pár pengőért mindenféle zenékhez hozzájuthatunk, de olyan kevés van, mint ők: a 2008-ban alapított oldal olyan, mintha a világ legnagyobb online lemezboltjában járnánk, ami a független előadókra specializálta magát. Az egyes előadói oldalak még mindig úgy néznek ki kicsit, mint a MySpace, ami nem véletlen: a website eredetileg a MySpace riválisaként indult, ahol a zenészek egymásra találhatnak a rajongóikkal, és zenéket adhatnak el egyszerűen.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Bár a zeneipar azóta a szintén a kétezres évek végén kilőtt svéd Spotify köré gyúrta fel magát (miután az is megizmosodott, a streamingpiac első helyére), a Bandcamp lényegében megmaradt ugyanannak a vállalkozásnak, amiként indult: a menedéknek, ahol rá lehet találni a legelborultabb outsider zenékre, a rozsdásan reszelő kísérleti elektronikáktól a lo-fi punk gitártépésen át a power ambientig vagy az öko-grimeig. Aha, ilyen is van. Meg persze egy csomó könnyen befogadható klubzene is – egyszerűen jó a Bandcampen lenni. Aki zenél, és azt őszintén teszi, minimum megfontolja, hogy itt is jelen legyen.

A Covid-19 megérkezésekor pedig egy tavaszi pénteken húztak egy szépet: az eladásokból bejövő tizenöt százalékos sápot lenullázták, hogy minden zenész teljes egészében megkapja a vásárlás összegét.

Az eredmény: 800 ezer lemezt vettek meg a Bandcampen huszonnégy óra alatt, egymilliárd 246 millió forintot hagyva a járvány miatt jobbára fellépések nélkül maradt alkotók zsebében. Tizenötször annyit, mint a többi pénteken.

Ezzel gyakorlatilag megszületett a Bandcamp Friday: a következő, május elsejére meghirdetett közvetítőiköltség-elhagyó napon már több mint kétmilliárd forintnak megfelelő összeg folyt be a zenészeknek, és ez így folytatódott június 5-én és július 3-án is. Ethan Diamond alapító a Guardiannak azt mondta az akcióról: nem tudta, mire számítson, de nagyon inspiráló volt az egész, főleg, amikor egy csomó apró indie lemezkiadó is úgy döntött, hogy elengedi a díjait – vagy különféle társadalomjobbító, környezetvédő szervezeteknek, alapítványoknak utalja át azt (és itthon is volt egy villanyzenei kiadvány a CRISIS Recordstól, ami a Szent László kórháznak kalapozott pénzt).

Az oldal fenntartói a minap közölték: több mint 11 milliárd forint jött össze a Bandcamp Fridayekkel, ami aranyat ér egy zenésznek a pandémia alatt, és bár a vakcina már itt van a kanyarban, a projektet mégis kiterjesztik 2021-re, mert még hónapokba telik, amíg újra talpra áll a koncertipar és a klubélet.

Február 5-ét, március 5-ét, április másodikát és május hetedikét már be is írhatjuk magunknak: ezeken a péntekeken segíthetünk megint nagyot a kedvenceinknek.

Published December 17, 2020.