Az aktuális popkirálynő: Rosalía, akinek az angol nyelvre sincs szüksége az uralkodáshoz

A flamencót elektronikával megbolondító Rosalía annyira egyedi és kimagasló előadó, hogy gyorsan túlnőtte spanyolországi népszerűségét és magabiztosan halad a világdominancia felé.

Szavak: Dömötör Endre

No Inglesa

Természetesen a popzene nemzetközi vérkeringésébe mindig be tudott kerülni néhány nem angolajkú előadó, de a brit-amerikai dominancia eddig sohasem forgott veszélyben. Eddig, mert, hogy éppen ismét átalakulóban a poptérkép és az Iglesiasok, Gloria Estefan, a Los Lobos, Shakira és a Los Del Rio spanyol nyelvű, vagy Celine Dion francia nyelvű kitérői többé nem a kivételt jelentik, hanem a hozzájuk hasonlóan nem-angolszász országokból származó előadók egyre magabiztosabban veszik be a listákat és játszási listákat.

Az utóbbi években nagy áttörést elért koreai K-pop (Psy, 2NE1, BTS, Blackpink) és a sokféle stílust és nemzetet egy ernyő alá terelő latinpop (Luis Fonsi, Daddy Yankee, Don Omar, J Balvin, Bad Bunny, Romero Santos, Ozuna, Anitta, CNCO, Maluma, Reykon) mellett egyre több, eddig egzotikusnak mondott helyről: különböző afrikai országoktól Indián át Dél-Kelet Ázsiáig.

A trendet nyilván a streamingszolgáltatások robbantották be, és a YouTube a vezető platform benne.

Mondhatni, ezek együtt, ebből a szempontból demokratizálták a popipart, amely régen még az olyan gigasztárok esetében, mint Michael Jackson sem fordított kellő figyelmet az Észak-Amerikán és Európán kívül eső rajongókra.

Most viszont a fentebb soroltak már nem anomáliaként, hanem főszabály szerint töltik meg az angolszászok legnagyobb koncerthelyeit is. Vagy uralják a legnagyobb fesztiválokat, mint tette idén a katalán Rosalía a Coachellán, a Primaverán, a Glastonburyn vagy éppen a Lollapaloozán.

Először csak a flamencót akarta felfrissíteni

Rosalía számára nagyon fontosak a klasszikus alapok, a flamenco nála is azt jelenti: zene tele szívvel. Persze, hogy gyerekkorában kezdett énekelni, persze, hogy hamar felfedezték kiemelkedő tehetségét – az egyik leghíresebb flamenco tanár, aki minden évben csak egy tanulót vállal, kiválasztotta Rosalíát, aki ragyogó tánctudását is bedobva a klasszikus flamencót tanulta és népszerűsítette megszállottan.

Az andalúz népzenéből kinőtt, sokféle hatással nászra kelő flamenco virtuóz gitár-, ének- és tánctudásra épít, ritmusát a taps adja, közösségi műfaj, amiből Franco diktatúrája csinált spanyol turistacsalogató árucikket és amit az elmúlt évtizedben sokan mások mellett Raül Refree zenész-producer igyekszik visszatéríteni eredeti útjára. Vele találkozott Rosalía 2015-ben egy Primavera fesztiválos produkcióban és ketten együtt hozták létre az énekesnő első szólólemezét, a klasszikus flamencókat feldolgozó Los Ángelest.

A 2017-es album már megmutatta azt is, hogy ugyan Rosalía számára a klasszik alap a kiindulási alap, de frissíteni, újítani szeretné imádott műfaját, kísérletezni vele. Ez a nagyrészt ritmusmentes, gitáros újflamenco-lemez páratlan énekével felhívta Rosalíára a figyelmet, a latin Grammyn jelölést is kapott a legjobb felfedezett kategóriában, de a világ csak a következő lépésére kapta fel a fejét.

Aztán eszetlen klipjeivel bevette a világot

Rosalía először is közreműködött J Balvin reggaeton-sztár egyik 2018-as dalában (Brillo), majd ha ez nem lett volna elég jelzés, hogy még jobban ellép a tradícióktól, nyilatkozatot is kiadott arról, hogy most valami nagyon más következik, de olyan valami, amit mindig is szeretett volna csinálni. Tömören: az jött, hogy világsztár lett.

Összeállt a 2008 körül nemzetközi feltűnést keltett spanyol producer-előadóval, El Guinchóval és a saját dalaiban brazil-jamaicai-afrikai hatásokat pszichedelikus poppal keresztező producer tökéletes partnernek bizonyult. Mellette még C. Tangana (halld Rosalíával közös dalukat), népszerű spanyol rapper, a dalszerzési folyamatok idején még Rosalía szerelme, majd hamarosan exe volt a lemez fő társszerzője, és a három, tradíciók iránt is elkötelezett, de nagyon nyitott szemléletű szerző az utóbbi évek egyik legeredetibb albumát hozta össze.

A 2018-as El mal querer elektronikus zenei, hiphopos, avantgárd hatásokkal továbbfejlesztett popos flamenco, ráadásul a már címével is a rossz szerelemről tudósító album egy 13. századi, ismeretlen szerző által írt ősregény (Flamenca), mérgező kapcsolatról szóló történetét bontja ki az album teljes hosszában.

Őrülten kísérleti: a De aqui no sales kíséretét motorbőgésekből vágták össze. Rendkívül popérzékeny: a Bagdad Justin Timberlake Cry Me A Riverjére épül. Totálisan megigéző: a Malamente tapsos-hiphopos ritmusára lehetetlen nem bemozdulni. Teljesen partvonalra tesz: a Pienso en tu mirán megszakad a szív.

De hogy mennyire különleges van a kezükben, azt már az első perctől tudhatták az alkotók, hiszen

olyan kihívóan pazar klipsorozattal vezették fel a lemezt, amivel az utóbbi évek egyik legnagyobb hype-ját generálták.

Persze a kamionos esztétikára, csavaros történetmesélésre és frissflamencós koreográfiára építő videókat a Rosalíához hasonlóan Barcelonában székelő, nemzetközileg is jónevű CANADA kollektíva (a koreográfus dolgozott már Pharrell-lel, Britney Spears-szel) hozta össze – tudták, hogy mihez asszisztálnak.

Rosalía számára nincsenek többé határok

Egy nagy nemzetközi áttöréshez! Rosalía minden valamirevaló év végi lemezlistán az élbolyban szerepelt, a kritikai rajongás mellé pedig társult a kollégák és a közönség imádata is. Elvitte a show-t az MTV díjátadó műsorában, szerepet kapott Almodóvar Fájdalom és dicsőség című idei filmjében, a latinpopos piacon pedig megszilárdította pozícióját egy ismét J Balvinnal közös reggaeton-dalban.

A Con Altura talán már a harmadik nagylemezt vezette fel márciusban, a klip 700 millió megtekintés felé közelít, ezzel ő az év legnézettebb női előadója és esélyes, hogy Old Town Road ide vagy oda, ez lesz a nyár slágere is. A május végi következő, szintén pazar klipes dal, az Aute Cuture annak a divatvilágnak mar oda, amely már a Rosalía-klipekből is táplálkozik. A néhány hete kijött Milionária (első katalán nyelvű dala! + experi-flamenco-pop helyett katalán rumba poposodik benne) / Dios nos libre del dinero dalpár pedig azzal játszik okosan, hogy az énekesnő egy év alatt vastagon milliomos lett, de még nem felejtette el, hogy nem minden vásárolható meg pénzzel.

Fucking money man, pontosan:

Ja, James Blake-től Pharrellen át Billie Eilish-ig mindenki vele akar dolgozni és naná, hogy szerepelt a Game Of Thrones hype-válogatáslemezén is. Plusz lenyomott egy lehengerlő turnét, amit most meg fesztiválfellépésekkel fejel meg, mindenkit az ujjai köré csavar.

Szóval minden pontosan és biztosan halad abba az irányba, aminek az lesz a vége, hogy Rosalía a mai popkínálatban valami teljesen frisset prezentálva, nem angol nyelven, nagyon magabiztosan, megkérdőjelezhetetlenül a fejére veszi a koronát, amit aztán egy perc után hanyag táncmozdulattal le is biccent magáról. Anélkül is uralkodni fog.

Aki pedig egy misztikus popénekesnőt hallgatna meg élőben Budapesten, aki várhatóan emlékezetes koncertet ad, az ne felejtse el az őszi Telekom Electronic Beats Festivalt, ahol a mágikus Sevdaliza fog fellépni!