Electronic Beats Hungary

Önök kérték: most lehet belefülelni kiadós pályázatunk néhány trekkjébe

Mindent leleplezni nem akarunk, augusztus első felében úgyis jön a komplett válogatás. De addig is érdemes lejjebb gördíteni.

Egy hónappal ezelőtt elárultuk, kik nyerték el szuper és eredeti zenéikkel a szereplést a Telekom Electronic Beats első hazai válogatására. Az egyikükkel, aki végül a videóklip lehetőségét is elvitte, pedig alig pár hónapja foglalkozik csak zeneírással, nemrég beszéltünk is pár mondatot a stúdióban, ahol a közelgő albumok végleges simításai zajlanak. Akkor többen jelezték, hogy de hát jó lenne most már hallani is valamit. Mi pedig meghallottuk a kérést, úgyhogy mindhárom kategória – popping, clubbing, experimenting – lemezéről leemeltünk két trekket, hogy megvillantsuk nektek egy részletet belőlük, és feltegyünk pár kérdést az alkotóknak is. Íme.

Popkategóriánk egyik izgalmas indulója, Szécsi Böbe nem most jött le a falvédőről, fél évtizede tevékeny, de hosszú ideig csak kollabokba szállt be énekesként. A BÖBE szólóprojekt tavaly május óta létezik, volt már debüt EP (Scale of Tones), amin még producerekkel dolgozott együtt, de a karanténidőszak során kénytelen volt beleásnia magát a hangszerelésbe – a nyertes FÏNE teljesen önállóan készült.

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud's privacy policy.
Learn more

Load content

“Logiccal dolgozom, egy Focusrite hangkártyát használok. A sávok nagy részét (dobok, basszus, effektek, padok) egy mini AKAI midi billentyűvel, az itt-ott felcsendülő elektromos zongorát pedig a Yamaha szintetizátorommal játszottam fel, az éneksávot egy RØDE mikrofonnal rögzítettem” – részletezte BÖBE – fenti nyitóképünkön középen – a setupot, amin egyébként ennek a dalnak az esetében először a dobokat találta ki, ez rúgta be az alkotás folyamatát. A refrénen sokat agyalt, mielőtt eszébe jutott a pitchelt énekes megoldás, de utólag örül, hogy nem gondolta túl.

Lev Toystore, The Hybrid Drummer, OIEE, Madrian és Zahár Fanni: ez a szupergrupp hozta össze a legjobb értelemben legfankibb elektronikus popdalt a lemezünkre, amiről a projekt fő összekötője, Kocsis Bence (azaz OIEE) azt mondta: “ez egy teljesen organikusan, rétegekből össze rakott dal. Először csak egy dobtéma volt, amit Jancsovics Máté felrakott a dobos oldalára a jam with me projekt keretén belül, Boros Levi erre reagált egy basszus témával, kis videóval, majd egy szinyó réteggel. Ehhez jött az én énektémám és innen már bekapcsolódott a TEB pályázat is, és gondoltuk, akkor csináljuk már meg rendes körülmények között a dalt.”

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud's privacy policy.
Learn more

Load content

A klub kategóriás lemezünk is meglehetősen erősre forrt össze, Bekø, a Technodub Seance bulisorozat rendszeres fiatal fellépője pedig az egyik leggördülékenyebb utazást helyezte el rajta. “Alapvetően pozitív személyiségnek tartom magam, mégis, a negatív dolgok intenzívebben tudnak inspirálni. Az év első fele elég nagy szenvedéssel telt valószínűleg rengeteg ember számára, én ráadásul hajlamos voltam a saját nyakamba plusz egy-két lapát szart zúdítani, így talán tudat alatt késztethettem magat arra, hogy a minél több befogadott impulzust a kreativitás útján adjam ki magamból, miközben dolgoztam fel a történéseket” – mondja a csendes faluból a zajos nagyvárosba költözött producer, aki kizárólag autodidakta módon tanult meg zenét írni.

Áronnak (aki a fenti képen a jobb oldalon helyezkedik el) van egy jó öreg KORG ESX szemplere, emellé egy MPC Live-ot társított a trekkjéhez, majd a sampler csöveiből kipréselt szintiket bolondította egy Ocean Machine és egy Reverie Reverb pedállal. Ami pedig a workflow-t illeti? “Csomó ötlet kap el, amikor nem vagyok a gépek közelében, így alternatív rögzítési megoldásként a telefonra fütyülés mellett a zsebnaptáramba szoktam rajzolgatni a leütéseket a bar-okon belül, meg hogy hol mennyire kell vágnia egy-egy filternek, plusz azokra milyen effekt kellene. Persze mire meg tudom valósítani, már bőven átvariálom. De azért el szoktam gondolkodni ezeken a mozzanatokon keresztül, hogy esetleg kissé túlzás, amit csinálok.” Az alábbi alapján szerintünk cseppet sem az:

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud's privacy policy.
Learn more

Load content

CVRDWELL neve ismerős lehet azoknak, akik hétvégenként áttúrják a gardróbjuk tíz fekete pólóját, hogy aztán megmenjenek napfelkeltéig. A technóproducer és dj (a cikk eleji fotón a bal sarokban molyolgatva) fogós-vivős tételéről azt mondta nekünk, hogy a zeneírásban nyolc éve kezdett jobban elmélyülni, és ebben éppenséggel az sem hátráltatta, hogy nekiállt gépi hangszereket gyűjteni – a válogatásra felkerült száma is kizárólag hardware-rel készült, mint ahogyan az összes többi műve is. A munkafolyamat pedig? Gyakorlatilag jammelés, amit multitrack módon rögzít, majd utómunka során alakítja ki a végleges struktúrát.

“A vírushelyzet előtt nagyon sokat jártam a Berghainba, ahol mindig óriási boostot kaptam, talán a karanténban is ezt írtam ki magamból. Emellett egy esszén dolgoztam a berlini technókultúra kialakulásáról, és ehhez a Der Klang Der Familie című könyvet olvastam, amely szintén nagyon inspirált, innen is van a szám címe, a Walfisch, ami Berlin első igazi after helye volt” – mesélte Krisztián, aki egyébként többnyire a német főváros levegőjét szívja, hiszen ott él egy ideje.

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud's privacy policy.
Learn more

Load content

Ami az eszközöket illeti, ehhez a trekkhez “nagy kedvencem, az Erica Synths Techno System-e volt a fő eszköz, amit kiegészítettem egyéb modulokkal. Ez a rendszer tulajdonképpen egy 909-es a szovjet időkből megmaradt szteroidokon, azaz mocskos és brutális. A saját torzító moduljai fantasztikusat, de én még a végén adtam neki egy layer-t a Niio Analog Iotine Core szaturátor/szűrővel.”

Hazudnánk, ha azt állítanánk, nem tekintünk párás tekintettel a kísérleti kategóriában összeállt tíz számra, amiből ráadásul hat darabot olyanok állítottak elő, akik a Pécsi Tudományegyetem elektronikus zenei médiaművész szakán tanultak. Ezzel az izgalmas felismeréssel mi is csak a zsűrizés folyamatának végén szembesültünk. És ha már izgalmak, itt van Fausto Mercier – igen, Pécsett végzett -, aki gyerekként három évig zongorázott, majd 17 évesen fogott bele gépzeneírásba, és úgy emlékszik, akkor ez “ébredéstől elalvásig zajlott.” Amúgy nem vasazik, a laptop gang tagja, de ez cseppet sem von le az itt hallható tételének az értékéből:

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud's privacy policy.
Learn more

Load content

Szakmázók kedvéért a munkamenet: “Az egyik korábbi projektemből nyúltam a vokált, amit bedobtam egy általam kitalált effektláncba. Ez egy olyan rendszer, ami szinte önműködő – nekem csak annyi a dolgom, hogy felveszem, amit kidob magából. Szeretek ilyen rendszereket összerakni, mert olyan dolgokat csinál, amik nekem nem jutnának eszembe, így általában magamat is meglepem a végeredménnyel. Egy hasonló rendszeren futtattam át az eddig gyűjtögetett saját mintáimat is, majd ezt a két sávot megpróbáltam összeboronálni. Igazából ott kezdődött a zeneírói folyamat, addig csak hanggyártás történt. Addig rakosgattam, díszítgettem őket, ameddig azt nem éreztem, hogy ezt késznek lehet nyilvánítani. Miután késznek nyilvánítom, utána kezdődik a harmadik fázis, ami javarészt szöszölésből és újragondolásból áll. Ez mindig a leghosszabb folyamat.”

A legpunkabb, sőt, legpszichotikusabb experimentális darab egyértelműen Tritone-tól, azaz Majoros Kristóftól származik. Neki kisklambó kora óra aktívan jelen van a zene az életében, fúvós hangszerek, zongora, majd tíz évesen megtalálta a Nirvana, innen egy ugrás volt az extrémebb metál és hardcore, meg persze a jóféle zenekarozás. Elektronikus zenével már kísérletezik egy ideje, de a VST pluginek nem elégítették ki, mert zenész múlttal hiányzott neki, hogy a két kezével alakíthassa a hangzást, és fizikailag is kapcsolatba léphessen a hangszerekkel. Egyenes út vezetett az analóg setupig, az Agony is így született meg.

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud's privacy policy.
Learn more

Load content

“Nyilván nem elhanyagolható a zenei gondolkodásom szempontjából az a körülbelül 15 év, amit extrémebb gitárzenék hallgatásával töltöttem, ebből meglehetősen sokat olyan zenekarokkal, mint a Nine Inch Nails, a Ministry, a Neurosis, Author & Punisher vagy Justin Broadrick projektjei – ők előszeretettel keverték az elektronikát a súlyos gitárzenével. Az ebből a világból hozott melankóliát, sötétséget vagy valamilyen stílusjegyet nem tudok nem belecsempészni bármilyen zenei megnyilvánulásomba. Nyilván az egész Covid helyzet is hatott a lelki világomra: a környezetemben többeket nagyon rosszul érintett ez a szituáció, ebből a tehetetlen helyzetből fakadó feszültség pedig abszolút nyomot hagyott bennem, és akár ezeknek a negatív energiáknak a kirobbanásaként is lehet tekinteni erre az üvöltözős, idegbeteg zenére.”

Augusztus elején jelenik meg a Telekom Electronic Beats x Selected Sounds Label tripla album, de aki addig is beletúrna jó zenékbe az egész világból, annak meleg szívvel ajánljuk a hasonló kategóriákban létező és folyamatosan frissített Spotify playlistjeinket!