Electronic Beats Hungary

A klubok felől jött, és most oda is tér vissza a grime?

A brit grime-ot hallgató olvasóknak semmiképp sem kell bemutatni az egyik legelismertebb angol hip-hop ikont, Skeptát, akinek hatalmas szerepe volt a műfaj popularizációjában 2000-es évek elején, amikor Boy Better Know egyenpólót hordó kollektívájával megmászta a brit toplistákat.

Csapata azon kívül, hogy saját 3G adatszolgáltatót is indított, ismertté tett egy rövid életű táncőrületet, nevezetesen a Rolex Sweepet, amihez Skepta egy mára elfeledett, klubközegre célzott számot is írt:

15 év elteltével Skepta a BBK-ből ismert Jammer-el közösen egy ibizai DC-10-es buli keretein belül elindította új, Más Tiempo névre keresztelt kiadóját, fő fókuszában a house zenével. Ezt követte pár gig Miamiban és Milánóban, majd áprilisban a hivatalos, EP megjelenést ünneplő party a szülővárosban, Londonban.

Az egész éves pörgés és pár dal ledobása után tavaly év végére odáig jutottak, hogy 15 ezer bulizónak játszottak csupán pár utcára attól a helytől, ahol Skepta először pörgetett lemezeket fiatalon, és elsőként kaptak engedélyt egy Amy Winehouse sample felhasználására.

“If you like music, you like house, you just haven’t realized it yet”

– mondta Skepta a Capital műsorában, más interjúkban pedig azt is megemlítette, hogy gyerekei iskolájában már a szülők is inkább dizájnernek vagy DJ-nek látják, nem pedig rossz arcú rappernek, ami nem feltétlen rossz pont.

A kluboknak szoknia kellett, hogy a duó nem rappelni érkezik, egy ideig mindenhova mikrofonokkal várták őket, amihez aztán soha nem értek hozzá. Ami a közönségnek és a promótereknek elsőre fura volt, az a 40-es éveiket taposó párosnak korántsem, ugyanis mindketten előbb voltak DJ-k, mint MC-k. Jammer első, saját pénzén vásárolt lemeze egy jungle szám volt, Skeptát pedig egy Tuff Jams – Speed Garage válogatáslemez rántotta be a DJ-zés világába, amit apja hozott neki tiniként.

A manapság csak Grime-ként hivatkozott műfajnak is hasonló az eredettörténete, ugyanis a UK Garage-ból nőtte ki magát. Egyesek szerint Dizzee Rascal 2000-ben kiadott, Crimes című dala volt első igazi Grime nóta, ami az önfeledt, pezsgődurrantós Neighbourhood vagy A Little Bit Of Luckkal ellentétben egy sötét, karcos vibeot hozott, később pedig ez a hangzás vált dominánssá, ami az évek során hol eltűnt, hol újraéledt, és tagadhatatlanul megágyazott az elmúlt években feltörő, majd kicsit visszahúzódó UK Drill-nek is.

Ebből a szempontból tökéletesen érthető, full circle pillanat a duónak az elektronikus tánczenéhez való visszanyúlása, amivel tudatosan szeretnének hivatkozni zenei gyökereikre és kihasználni a műfaj adta szabadságot. A címben foglalt kérdés teljesértékű megválaszolására ezen a ponton nem törekszünk, de azt azért érdemes látni, hogy a grime is puhulgat, kacsintgat a táncparkettek felé – és talán hamarosan egy garage revivalnak is a fültanúi lehetünk.

Persze a hip-hopot kedvelőknek sem kell félni, ugyanis Skepta januárban hatalmas lazasággal dobta be az első dalt az idén megjelenő nagylemezéről, amellyel megtöri 2019-óta tartó hiátuszát.

Szavak: Kilián Kornél

Published March 06, 2024.