Őket nem hagynánk ki semmi pénzért a Dekmantelen, az európai klubzenei fesztiválok Mekkájában
Ekkor történik meg ugyanis az, ami miatt a raverek Európa-szerte már kora tavasszal piranjaként ugranak rá a jegyekre, aztán ha szerencséjük van a tikettshoppinggal, akkor meg élik át életük nyarának perceit néhány napon át egészen estig. Igen, estig, mert a Dekmantel Festival egyik extrasága (a hihetetlenül bitangerős lineup mellett) éppen abban van, hogy véresen komolyan veszik a nappali bulizás intézményét: a lemezelős vagy produceri élő szettek délután egykor kezdődnek, és pár ritka kivételtől eltekintve este 11-kor véget is ér is az aznapi program.
A szervezők, akik nem csak elvetemülten maximalista kurátorok, de lelkes lemezgyűjtők és jobbára maguk is DJ-k, tisztában vannak vele, hogy egy délután sokkal mágikusabb tud lenni, mint egy teljesen indokolatlan, másnap ebédidőn túlnyúló, savanyú szagokban tobzódva nyögő after. Persze a mágia csakis kiváló előadókkal következhet be, amit ráadásul ezzel a videóval jelentettek be még januárban:
Igazából ezek után már dolgunk sincs, és kifejezetten nehéz kiemelni erről a palettáról bárkit, mert gyakorlatilag nincs rossz választás. Ettől függetlenül, ha valaki mégis elfogadna egy iránytűt, akkor most mutatunk egy-egy mondatos indoklással tíz előadót, akik idén fellépnek, és hát húha, hogy fellépnek.
Young Marco (live)
A fejkendős holland, aki élharcosa a tánczenék napáztatta, egzotikus irányvonalának, ami mintha egy soha nem létezett Ígéret Földjéről származna – még egy válogatást is összerakott erre a toposzra építve, majd még kettőt -, életében először élőzik, ami mindenképp kuriózum, de amúgy a dj-zései is azok (csak belefértünk az egy mondatba):
Betonkust & Palmbomen II (live)
A Dekmantel felvirágzása nem véletlen, hiszen a német után a holland szcéna táptalaja tűnik a kreatív ásványi anyagokban leggazdagabbnak az öreg kontinsensen, és ahogy korábban megénekeltük már, ez a két holland is tisztességesen kiveszi belőle a részét, most éppen a 2018-as év egyik legcsodálatosabb albumával.
Orbital (live)
Hogy a kilencvenes évek elejének acidhauzának meghatározó angol párosa, a nevét egy csomó korai illegális rave-nek helyszínül szolgáló londoni körgyűrűről származtató Orbital fellép a 2018-as Dekmantelen, az bizsergető tény mindenkinek, aki ott lesz, és ennél tovább nem is kell érvelni, hanem meg kell venni a jegyet, ha maradt még.
Juju & Jordash & Shawn Rudiman (live)
Jujuék nem csak lemezeikkel, de erősen improvizatív – többek között budapesti! – fellépéseikkel is többször igazolták a kreatív géniuszi státusz jogosságát, és most bónuszként berántják maguk mellé idoljukat, az amerikai Shawn Rudimant, akinek a keze alatt talán a világ összes fontos technócsiholó hangeszköze megfordult már, és a stúdiója is plafonig van beépítve gépzenei gépekkel.
Elena Colombi
A Londonban élő olasz NTS Radio-műsorgazda simán csak zsánerfluidnak hívja szelekcióit, ami egyébként ismeretlen postpunkok, rozsdás technó, freaky disco, primitív protohouse vagy éppen indusztriális agymenés között cikázik, meg persze bármi egyéb is megszólalhat in between.
Objekt
Ha valakiről azt mondják a vájtfülő Dekmantelesek, hogy szerintük a tavalyi év legjobb mixét neki köszönhetjük, akkor azt bátran elhihetjük, pláne amennyiben a maximalisták maximalistájáról, a pultot minden körülmények között uraló fókuszált szamurájról, Objektről van szó – és akkor itt is ez a legjobbmix:
Or:la
Csak tartani tudjuk, amit mondtunk még tavasszal az ifjú északír tehetségről, miszerint ő az az ember, akinél jöhet egy 80-as évekbeli protohouse Kevin Saundersontól, amire rágyűrűzik néhány breakbeat, hogy perceken belül ösztövér technó fejlődjön belőle, ami aztán poszt-poszt-poszt-dubsteppé alakul, de csak még azelőtt, hogy megérkezzen egy vasipari elektró: ragyogóan érzi, mitől lesz egy rave tényleg rave (lásd az alábbi, underground körökben hamar híressé vált Boiler Roomot), nem véletlenül kérték meg őt arra, hogy nyissa meg a fesztivál nagyszínpadát.
Four Tet
A figura, aki úgy be van minőségbiztosítva, hogy egyáltalán nem szorul bemutatásra, de essen szó a mennyiségről is, tudniillik egy live-val és egy DJ-szettel is érkezik a Dekmantelre, ami dupla megismételhetetlen műélvezetet ígér.
James Holden & The Animal Spirits
A Border Community-alapító Holden egykori trance-titánból dolgozta fel magát és hangzását olyan szintre, hogy 2013-ra lerakta az asztalra az év talán leggrandiózusabb elektronikus nagylemezét (The Inheritors), ami már rég nem a tánczenéről szólt, és ezt még tudta fokozni a tavaly ősszel bevezetett The Animal Spirits projektjével, most már a kortárs jazzt emelve hatványra.
Terry & Gyan Riley
Annyi mindent választhatnánk még tizediknek, de csak nem hagyhatjuk ki a minimalista klasszikus zene iskolájának egyik legnagyobb tanárát, a télapószakállat rokkoló, idén 83 éves Terry Riley-t, aki, ha úgy vesszük, már akkor ambientet komponált, amikor ez a műfajdoboz még nem is létezett – a Dekmantelre fiával érkezik és adnak elő konceptuális koncertet.
Mondanunk sem kell, aki odatéved a fesztivál időrendjére, az jojóztathatja a szemeit a még tizenötször ennyi nagyszerű formátumú előadóra, jojózás helyett viszont javasoljuk a mihamarabbi jegyvételt, még akkor is, ha a heti elfogyott, mert napi még bőven akad.
Mi is ottleszünk, és jól körülnézünk, aztán meg is írjuk a benyomásainkat, amit felocsúdtunk a jólétből.
Published July 23, 2018.