Electronic Beats Hungary

UGLIMÁN, a poszt-truth sámán belemászik az elmédbe, és jól fog esni

Idén van nyolc éve annak, hogy működik a Zomblaze által életre hívott ASAN kiadó, aminél kevesebb “koszos budapesti” entitás létezik, a szó legnemesebb értelmében: absztrakt hip hop alapok, atomizálódott-magányosfarkasos nagyvárosi esztétika, nyersesség és karcosság, ami végül önazonos elektronikába fordul át. Az ASAN, ha úgy tetszik, annak az attitűdnek a továbbörökítője, amit olyan helyeken kapott meg egykor az ember, mint a Kultiplex vagy a (régi) West Balkán. Ezek a helyek már nincsenek, de az attitűd maradt, a beatfókuszú házistúdiók félhomályával meg a homlokba húzott kapucnik alatt felsercenő cigikkel.

Bartha Márk zenei világa beleillik a képletbe, legalábbis az, amit Lohuma név alatt művel (mert egyébként alkalmazott zeneszerzőként egyébként számos színházi, film- és táncprodukcióban is dolgozik), ez itt – szintén nyolc év elteltével – a második kiadványa Lohumaként:

Márk sújtó sound designja pedig itt teljesedik ki igazán, mert sound design alatt nem azt az ünnepélyes melódiákba csapó németes vonaton ülést érti, mint itthon sokan, hanem jóval inkább játszik el a belső szerveket böködő, tompán kopogó dobokkal, amikre vészjósló textúrákat és poszt-ősdubstep moodokat feszít rá. Kreatív káosszá összetapadó zörejek a padlásról. Billegés a vesztébe szaladó világ szélén. J Dilla találkozása a dementorokkal. És így tovább.

És az album címe? Arra több megfejtés is kínálkozik.

UGLIMÁN főnév és melléknév

I. főnév
1. egy poszt-truth sámán; 2. Shrek, csak kátrányból; 3. okkultista szakács; 4. Szarumán és Google;

II. melléknév
1. oldott; 2. rücskös; 3. mindennapos; 4. kíméletlen;

pl.: “Meglehetősen uglimán évünk van.”

Persze az ‘uglimán’ csupán egy fikció, fő- és melléknévi definíciója kiindulási pont. Jelentése kötetlen, de óhatatlanul eszünkbe juttatja az angol ugly man kifejezést is. Ez utalhat a mindenkiben ott lakozó nyers és faragatlan énjére, egyfajta kollektív emberi közönyre, de akár a zenei anyag koszos és karcos esztétikájára is. A címválasztással Márk az (ál)narratíva és spontaneitás határterületére invitálja a hallgatót, ahol a mítosz és irónia ütköztetése napjaink információs zajára reagál – fogalmaz a hanganyaghoz mellékelt infópakk.

A borítót Lődi Áron tervezte, aki a jelenleg is épülő MOL Campus terveit vette alapul, ezt alakította át, texturalizálta és színezte újra különböző AI-algoritmusok segítségével, egyfajta ambivalens esztétikát létrehozva a disztópikus és varázslatos határán: MOL Campus, but it’s ugli.

Hallgassátok, amúgy Spotin is megtalálható már.

Kövessetek minket mindenhol 👇🤙

Published April 11, 2022.