Electronic Beats Hungary

Gaspard Augé, Justice: “Tizenhét évesen én is beleőrülnék a lezárásokba”

Június 25-én jelenik meg a franciaelektró duó ötven százalékának, Gaspad Augénak a szólólemeze, amiről két nagyívű dalt már közzétettek. Mi pedig lehetőséget kaptunk egy negyed órás zoominterjúra. Éltünk vele.

Telekom Electronic Beats: – Az első két saját dalod mintha azt rakná a kirakatba, hogy a diszkóból, romantikából, filmzenékből, de leginkább az ünnepélyes hangvételből méretes kanállal szedő french touch műfajának a napja még messze áldozott le. Ez a lemez valamiféle statement lesz ebben az értelemben, vagy simán csak jól akartad érezni magad, és ez jött ki belőled?

Gaspard Augé: – Nem akartam semmiféle állást foglalni az albummal, attól eltekintve, amit te is említettél, hogy talán tényleg kifejezetten franciás lett. És nyilván az sem hagyott érintetlenül, hogy az utóbbi öt évben főleg európai soundtrackeket és library musicot hallgattam. De az tény, hogy a french touch klasszikus zeneszerzői érzékenységei és barokkos túlzásai megjelennek a lemezen.

TEB: – Illetve a Hey című dalodhoz készült abszurd klip, benne a hegedülő mongol lovassal egyértelművé teszi, hogy a viccelés továbbra is leválaszthatatlan rólad.

GA: – Az egyik legfőbb kiindulópontom az volt, hogy ne vegyem magam túlságosan komolyan, hogy elkerüljem az egó bezavarását. Talán ezért is lett instrumentális az összes szám. Egyébként egy ideje nem hallgatok már szöveges-vokálos zenéket, mert úgy érzem, ez határokat szab, és frusztrál, amikor a számba akarnak adni egy sztorit. Túlságosan egyértelmű, merev tartást kölcsönöz a személyiségnek. Jobban szeretem, ha a hallgató sejtetéseket kap. Ilyenkor a zenész ráadásul sokkal spontánabb lehet, és törekedtem is rá, hogy ne töltsek túl sok időt a lemezzel, hogy ne vesszen el az alkotás öröme. Erre rájátszott az is, hogy korlátozott stúdióidőnk volt, ami miatt gyorsabban kell az embernek döntéseket meghoznia, és ezek a döntések ilyenkor jóval radikálisabbak tudnak lenni.

TEB: – Van oksági kapcsolat a járványszituáció és a lemez felszabadító jellege között?

GA: – Bár az albumot még a világjárvány berobbanása előtt kezdtem el, végül úgy jött ki a lépés, hogy ez egy jó időzítés lehet egy új zenei projektnek, ami ráadásul stimulálja a képzelőerőt is, számomra legalábbis olyan érzeteket kelt, hogy az elméd szerteszét tud vándorolni vele, még ha közben otthon is kell ülnöd… Kié is volt az a lemez, a Travelling Without Moving? Ja igen, Jamiroqai! Nem a kedvencem, de a címével nagyon együtt tudok érezni.

TEB: – A Justice alig pár év alatt vált giga fesztiválfellépővé. A szólóprojekted azt jelenti, hogy egy kicsit vissza akarsz vágni ebből, lejönni egy kis friss levegőért a nagyszínpadról?

GA: – Nem úgy tekintettem erre a lemezre, mint valamiféle reakció a Justice-ra, ez csak egy másik folyamat. Xavierrel megvannak a közös gondolataink arról, hogy mi a jó a Justice-nak, és nagyon demokratikus a módszerünk, például ha csak az egyikünknek nem tetszik valamelyik dal, akkor már dobjuk is. Ha ketten vagytok, mindenképpen lesz valamiféle kompromisszum, és most szerettem volna korlátok nélkül valami személyeset csinálni – ráadásképp pedig elmenekülni a nagyon elektronikus világtól.

TEB: – De a Justice azért nem megy sehová, igaz?

GA: – Dehogy, igazából nem hagytuk abba sosem a közös munkát, Xavierrel folyamatosan dolgozunk a következő lemezünkön is.

TEB: – Pár titok esetleg leesik a jövő feliratú teherautó platójáról a számunkra?

GA: – Korai lenne bármit mondani, de annyit talán igen, hogy próbálunk kimozogni a komfortzónánkból, eltávolodni a poposabb alakzatoktól. Persze megvan annak a semmihez sem fogható varázsa, amikor próbálod összerakni a tökéletes popdalt, csomót töprengsz a struktúrán, hogy a kórus miképp lesz sokkal felemelőbb a verzénél, de most ezt az egészet igyekszünk kicsit magunk mögött hagyni.

TEB: – Oltakoztál már?

GA: – Még nem, de remélem, hamarosan ezen is túlleszek.

TEB: – Igazából csak ilyen rettenet frappánsan szerettem volna átkötni oda, hogy az éjszakai kijárási tilalmat június végére Franciaországban teljesen feloldják. Hogyan készül erre a zenei élet? Bookingjaitok vannak-e?

GA: – Erre a nyárra még nem nagyon készülünk, nincsenek tervek, azt hiszem, november körül lesznek az első történések. És igen, az éjszakai élet egyelőre teljesen halott, itt Párizsban legalábbis, de hogy őszinte legyek, itt korábban sem volt olyan veszett nagy pörgés. Persze a fiatalok nyomják az illegálbulikat, és meg is tudom érteni őket, ha én lennék most tizenhét, beleőrülnék a lezárásokba. De hát az emberek úgyis mindig megtalálják a módját, hogy együtt táncoljanak. A teraszok viszont épp ezen a héten nyithattak meg, és alig várom, hogy leüljek már egy sörre.

 

A tizenkét trekkes Escapades június 25-én jelenik meg a Genesis / Ed Banger Records / Because Music gondozásában.


Nyitókép: Jasper J. Spanning

👇 Kövess minket itt is, ott is 👌

Published May 21, 2021. Words by Unger András.