
A Hét Lemeze: FKA twigs – EUSEXUA
Világot látott az EUSEXUA, ami a 2019-es MAGDALENE óta az angol énekes-producer első albuma (ha a 2022-es CAPRISONGSot annak tekintjük, aminek el lett adva: mixtape-nek).
A lemez érdekessége, hogy – mivel Twigs tavalyelőttelőtt Prágában vett részt a The Crow című kultfilm (amúgy szörnyen sikerült) remake-jének forgatásán, és akkor már bulizgatott is helyben egy kicsit – bevallottan hatott rá a cseh underground techno szcéna.
Na de sikerült?!
Mielőtt erre rátérnénk, vegyük elő hat évvel ezelőtti cikkünket az előző lemezről, amiben úgy fogalmaztunk: “a MAGDALENE című második album tömör és tömény összegzése nehéz időszakainak, sokszori hallgatásra mutatja meg igazi arcát és FKA twigs szándékát a lemezzel. Mindvégig árasztja az energiákat, közben végtelenül cizellált és érzékeny. Anyai és szeretői ösztönök ébrednek párhuzamosan, a szent és a profán egyszerre van jelen” – írtuk akkor a Mária Magdolna figurája köré fonódó, belső világokat kutató, rendkívül intim anyagról.
Bár a jövőt akkor még nem láthattuk, az album olyan ember alkotásának tűnt, aki művészetének később igencsak nehezen megostromolható magaslatára jutott. Aztán 2024 őszén megérkezett ez a klip:
A Jordan Hemingway rendezte – nem is zenei videóban, hanem – kvázi kisfilmben egy nyomasztó neonfények és billentyűcsapkodások által terhelt iroda népe alakul át valami egészen mássá, amit normális esetben aligha engedne a munkahelyi etikett, aztán hamarosan kiderül, hogy ez tökmindegy, már teljesen máshol járunk, egy visszafordíthatatlan folyamatnak vagyunk szemtanúi, fokozatosan egy párhuzamos univerzumba csúszva.
Január 25-én aztán megjelent a teljes album is, ami a fenti klip második felének dalával indít, a címadó EUSEXUA-val, ami egy finoman szőtt, távoli pulzálásból bomlik ki, elegánsan megüzenve, hogy az elkövetkező negyven percben már nem a lírai, személyes tragédiáiból (2017-ben daganatokat vettek ki a méhéből, és szakítása Robert Pattinsonnal is súlyosan megviselte) táplálkozó énnel fogunk találkozni.
És igen: ez az FKA twigs már az égi fényhídon lépdelő, femme energiától duzzadó popkirálynő, aki nem fél kitárulkozó, lüktető opuszokat írni.
A közreműködők megválogatása is üzenetértékű – hiszen egyiküktől sem áll messze az eufórikus emelkedettség valamiképpeni megragadása.
A címadó-indító dalon például az angol trance legenda, Sasha és a misztikus multi-instrumentalista Eartheater is dolgozott; a Perfect Stranger a Zoot Woman és Les Rythmes Digitales projektekből ismerhető Stuart Price kéznyomát viseli magán; a Striptease-ből a hyperpop sztárduó 100gecs ötven százaléka, Dylan Brady hangvétele köszön vissza; Nicolas Jaar az organikusan hömpölygő Keep It, Hold It írásában segédkezett; a vidáman táncikálós Childlike Thingsben pedig kakukktojásként Kanye lánya, North West énekel.
És persze producerként ott van régi zenésztársa, Koreless is, akinek agyhajlító megoldásai most inkább a háttérbe csúsztak, teret hagyva a többiek kibontakozásának – kivéve a Drums of Deathet, ami így a legexperimentálisabbnak hangzó dal a lemezen, kicsit Aphex Twin Windowlickerjének ziháló ritmusait idézgetve.
És hogy végeredményben mennyire lett techno a lemez? Semennyire. Persze azt maga Twigs is elmondta, hogy nem a műfajt kell keresni, hanem annak szellemét. Az pedig valóban benne van, amennyiben a szabadfogású, felszabadító, többnyire négynegyedben lüktető attitűdöt keressük, ami itt-ott olyan, eksztatikus cselekvésekből származó verejtékben fürdik, mint amilyenben maga az előadó is a fenti klipben.
Így vagy úgy, az mindenképp üdítő felismerés, hogy már januárban megérkezett 2025 egyik legjobb lemeze.
Szavak: Unger András
Published January 27, 2025.
Kövess minket akárhol: