Megalomán szintiprodukció száz autó előadásában

Új művét mutatta be október 15-én az elismert audio-vizuális művész, Ryoji Ikeda a Los Angelesi Red Bull Music Academy Fesztivál keretében, ahol száz rommá tuningolt autó hangrendszere egyetlen szintetizátor zenekarrá fonódva játszotta az A [For 100 Cars] című százszólamú konceptuális minimalista darabot. Az előadás Ikeda A című sorozatának a legújabb része, ami az A hang zenetörténeti feltérképezésében vállal  nagy részt.

1935-ban az American Standards Association az A hang magasságát a 440 Hz-es frekvencián rögzítette, ezt pedig tulajdonképpen az egész nyugati kultúra pár éven belül átvette. Ezzel a korábban a nyugati kultúrában is színes hangolási rendszerek egyszerűsödtek egy nézőpontra. Ryoji Ikeda évek óta nyomoz az egységesítés előtti, mára már letűnt hangolások után. A Los Angelesi naplementére időzített, egy belvárosi parkolóház tetejére méretezett előadásában száz különböző hangolás eltérő hangmagasságú A hangja találkozott szinuszhangok egész kavalkádját létrehozva. Ikeda zenészei az autócsodák sofőrjei, Los Angelesi autó tuningoló bandák tagjai voltak, akik precízen követték a zeneszerző pontos utasításait és kottáját. Így történhetett, hogy egy üresben búgó Honda Civic például a Párizsi Grand Opera 1811-es A hangját reprodukálta 427 Hz-en, míg egy citromsárga-fekete 1970-es Buick GSX 422,7 Hz-en játszotta az A hangot egy XVII. századi hangoló villa alapján, amit a londoni Broadwood zongorakészítők használtak.

Lényegében a kapitalizmus hatására ugyanez az egyszerűsítés az élet minden területén lefolyt, következményei pedig mind a mai napig velünk vannak, gondoljunk akárcsak az növénytermesztésre, ahol a tömegtermelés például almafajták százait tűntette el azzal, hogy pár tíz fajta almát kiemelt a piac számára.

Az A [for 100 cars] sosem látott megközelítése a témának, ami a sokszínűség ünneplése mellett az egyébként viszonylagosan elszigetelt valóságban élő apró autó rajongó közösségeket is összehozta egymással és a külvilággal. Ryoji Ikeda maga is azt nyilatkozta az előadás után, hogy a félévnyi előkészületet igénylő projekt legfontosabb értéke az előadást kísérő közösségi élmény, hogy megismerhette a különböző tuningoló szcénák tagjait, akikkel rögtön közel is kerültek egymáshoz.

Az alternatív hangolások témájával eddig is rengeteg zenész foglalkozott, köztük a leghíresebb talán La Monte Young, aki óriási léptékű csúcsműveiben elemezte a hangolások egységesítésének hatását. Ennek a jelenségnek az alapos feldolgozása ma is épp ennyire, sőt talán egyre inkább aktuális. Fontos magyar lemez a témában Szabó Bálint Gosheven néven írt, alul meghallgatható friss albuma, amit teljes szívből ajánlunk.