Még mindig a fekete lemez a koronázatlan király

Erre (mármint a címben elhelyezett tanulságra) jutott a fekete lemezek elsőszámú globális piactér-adatbázisa, a Discogs. Az oldal a saját blogjában nemrég közzétette 2019-ről szóló jelentését, szép és könnyen értelmezhető infografikákkal, ahogyan az illik, hogy valamennyire megfogható váljon, hogyan teljesített a fizikai hanghordozók piaca tavaly.

Rögtön egy érdekességgel nyitnak, amire minden hálószobai és hivatásos barázdabillegetőnek felgyúlhat a tekintete:

2004 óta az USÁban először történt meg, hogy a vinyleladásokból származó bevételek túlszárnyalták a digitálisan letöltött zenékét.

Mi több, a 2018-as adatokhoz képest 19 százalékkal nőttek a fekete korongok eladásai. Erre alapozva szerintük azt sem ördögtől való kijelenteni, hogy 2020-ban a vinyleladások akár a CD-kből befolyt jövedelmeket is meghaladhatják a tengerentúlon, amire pedig 1986 óta nem volt példa. Mindezek a számok az Egyesült Államokra vonatkoznak ugyan, hiszen az ottani hanglemezgyártók szövetségének statisztikájáról beszélünk, mégsem nehéz azt gondolni, hogy az európai zenerajongók viselkedése sem tér el nagyon ettől – noha kétségkívül jó volna adatokat látni erre is.

Az is kiderül, hogy a platformon 2018-hoz képest nagyot ugrott az eladott vinylek száma (és ez már nemzetközi eladásokat jelent): 8 millió 160 ezerről 11 millió 620 ezerre, ami több mint 42 százalékos növekedés. Ezzel párhuzamosan a CD-eladások visszaestek a Discogson: 2 millió 245 ezerről 1 millió 813 ezerre, vagyis 19 százalékos a megcsappanás.

Röviden: szárnyal a sokak által helytelenül bakelitnek hívott körformátum:

2019-ben a legdrágább, Discogson eladott vinyl a Beatles Love Me Doja volt, amiért több mint két és félmillió forintnak megfelelő dollárt adtak, de az alábbi lista szereplőinek egyike sem ment egymillió forint alá:

Ami pedig a műfaj szerinti növekményeket illeti, vagyis hogy melyik zsánerből mennyivel vettek többet, az elektronikus zene egyelőre elmarad a többi, régebbi stílusokhoz képest, de attól még az a 9,61 százalék sem csúnya, sőt.

Az összegzésből – hiszen az hanghordozókról szól, amikért emberek pénzt fizettek, hogy a saját tulajdonukba, otthoni gyűjteményükbe kerüljön – nyilván kimaradt a nagy nemzetközi streamhelyzet, ami valószínűleg tovább árnyalná a képet, mert valószínűleg minden más formátumot letarol az online zenehallgatás.

De ez most itt a Discogs összegzése, és ha más nem, az legalább kiderül belőle, hogy a fizikai hordozók között a vinyl továbbra is reneszánszát éli. A komplett jelentést itt lehet mustrálgatni még.