Moiré - "ugyanez történt a drum & basszel, senki sem tudta, hogyan táncoljanak erre a szarra" - Electronic Beats Hungary

Moiré – “ugyanez történt a drum & basszel, senki sem tudta, hogyan táncoljanak erre a szarra”

Moiré péntek este Budapesten tisztel meg minket az Amnesia Scanner társaságában. Ha már így esik, kérdeztünk néhányat az absztrakt-gondolatébresztő klubzenéket író producertől.

Második albumodat No Future-re keresztelted el. Ez a rázós aktuálpolitikai klímának szól, a környezetünk leszarásáról, a mindenhol jelenlévő internet miatti társadalmi elmagányosodásról, vagy valami másról?

Végülis meg is válaszoltad. Van viszont egy erősen személyes vetülete is: egy eléggé elcseszett magánéleti szituációban voltam, és zenélnem kellett, hogy egyáltalán túljussak rajta valahogy. A világban tetten érhető politikai zűrzavar, a művészet szerepe vagy éppen a zeneipar csak kiegészítések voltak ehhez, amik még csak felerősítették az album címét.

Inkább fighter mint lover figurának tűnsz a zenéid alapján, mintha folyamatosan kiállnál valamiért vagy valami ellen. Szerinted a technó képes szemfelnyitó üzeneteket hordozni, hogy jobban odafigyeljünk mindarra, ami körülvesz minket?

A technó, a többi elektronikus zene, de a hiphop is magában hordozza ezt a örökös punk hozzáállást, ami által kifejezheted magad. Ráadásul ha még valami mellett ki is akarsz állni, akkor igen, ezek nagyszerű terepek hozzá.

Nem a megszokott vágányon haladó tánczenét írsz. Hogyan tapasztalod, a sokrétegű, absztrakt-disztópikus, de még funkot is bőségesen tartalmazó leftfield trekkjeid működnek egy klubban? Érzik az emberek a nem csak a vádliknak, de az agynak is szóló dolgokat?

Amikor valamilyen, a fősodortól eltérő történik a zenében, elsőre elutasítást, de aztán elfogadást kap. Ugyanez történt a drum & basszel: senki sem tudta, hogyan táncoljanak erre a szarra. Most meg már csak Radio 1-es popzene. De azt hiszem, a kérdés manapság inkább az, hogy egy adott zenének mi a célja. Talán egyre kevésbé a táncolhatóság a lényeg, talán egy olyasvalami felé haladunk, ami sokkal mélyebben húz magába annál, hogy eltopogunk a négynegyedre.

Egyszer úgy hívtad a zenédet, hogy London technó. Tényleg ekkora hatással volt rá a főváros? Mi mindent csatornázol még beléjük?

London elbaszott egy város, kicsit afféle briliáns értelemben, mert szinte lehetetlen élni és alkotni benne, de ha mégis elkapod a fókuszt, akkor fantasztikus dolgokat hoz ki belőled. Ezt szeretem én benne: hogy egyszerre oszt bőkezűen és nehezíti meg a dolgokat, erről szól a zeném is. A London technó az valamit csinálni a semmiből.

Hol látod magadat tíz év múlva?

Egyszerre sok helyen, lehetőleg jó zenét írva álmaim stúdiójában.

Moirét a Toldi Klubban lehet elkapni november 10-én pénteken a Selected Sounds szervezésében, addig meg ezzel a Dekmanteles szettel javasoljuk a rákészülést:

(Fotó: Katja Ruge)