Kína letiltotta a hiphopot a tévé képernyőjéről - Electronic Beats Hungary

Kína letiltotta a hiphopot a tévé képernyőjéről

Drasztikus szabályokat vezettek be.

Ha komolyan vehetjük a TIME hírét, akkor a távol-keleti ország nem is annyira kisebbfajta hadat üzent a műfajnak: a sajtót és a médiát felügyelő állami szerv, a SAPPRFT kimondta ugyanis, hogy mostantól az egyes műsorokban nem vehetnek részt olyan szereplők, akik a hiphop-kultúrát, sőt, más, nem az elfogadott mainstream kultúrát ábrázoló tetoválásokat viselnek.

Az elképesztő szabályozás bevezetése nem volt előzmények nélküli, több olyan dolog is történt, ami afelé mutatott, hogy valaki(k) azt szeretné(k), hogy a 20. század egyik meghatározó zsánere eltakarodjon az emberek szeme elől. Kína legnagyobb énekes tehetségkutató műsorából, a Singerből például egyszerűen eltávolították a GAI nevű rappert.

Ugyanez történt VaVával – lásd fenti képünkön és a most következő klipben -, aki szintén ritmikusan szokott a mikrofonba szövegeket mondani, őt egy másik műsorból szórták ki; a Triple H nevű underground MC pedig eltűnt számos nagy streamingoldalról.

Sőt, a Super Brain nevű showműsorban

az egyik versenyző nyakláncát elhomályosították, mert az esztétikáját túl hasonlatosnak találták a klasszikus hiphop-viselethez.

Érdekes látvány:

Fotó: Weibo

PG One-ra pedig egyenesen rákényszerítették, hogy kérjen bocsánatot a Christmas Eve című daláért, amiben kábítószereket emleget, meg egyéb csúnya, a rap-közegben megszokott toposzokat.

A helyi közösségi oldalakon az emberek felrobbantak a dühtől, a Weibo (körülbelül a kínai Twitter) egyik felhasználója például az ókorba visszatérést emlegette, egy másik pedig azt a kérdést tette fel, hogy “miként lehet egy ilyen magas kultúrájú kormányzatnak ennyire gyerekes gondolkodása?”

Fun fact, hogy a kínai hiphop egyáltalán nem egy vadiúj dolog, ahogyan ez a Wikipedia szócikk is bemutatja, már a nyolcvanas-kilencvenes évektől jelen volt az országban, bár az is tény, hogy a figyelem homlokterébe az elmúlt időkben került igazán, nem utolsósorban a tizenkét epizódos Rap of China realityvel, ami a 2017-es nyári premiere óta már 2,5 milliárdos megtekintésnél jár.

BBC News

China’s got hip hop and it’s dope: http://bbc.in/2fi2msF Check it out: http://bbc.in/2xjwoGi

Hogy ezek után mi lesz a sorsa a feltörekvőknek? Az egyelőre megjósolhatatlan, de egyrészt a fenti számok (és az emlegetett nevek YouTube-videóinak nézettsége) beszédesek, másrészt meg régóta tudjuk, hogy az a szubkultúra, amit el akarnak nyomni, éppen ebből az elnyomásból kaphat erőre – innen nézve pedig az egyik legjobb dolog, ami történhetett a kínai hiphoppal, az az, hogy a döntéshozók beleszálltak.

Valahol messze felvigyorog Newton harmadik törvénye.